right-logo

جستجو

main-logo

  • تلگرام
  • اینستاگرام

چگونه از سمعک خود به بهترین نحو، مراقبت و نگهداری کنیم؟ (1)

چگونه از سمعک خود به بهترین نحو، مراقبت و نگهداری کنیم؟ (1)


سمعک در درون مجرای گوش در معرض جرم گوش و رطوبت قرار می گیرد. به همین دلیل پرسشی که برای تمام کاربران، حائز اهمیت است نحوه مراقبت و نگهداری از سمعک میباشد که ضمن حفظ نظافت سمعک باعث خرابی کمتر و طولانی شدن عمر آن میشود و با این کار سالیان متمادی می توانید از یک سمعک بهره ببرید. در ادامه به نکات زیر توجه نمایید:


 سمعک خود را همواره تمیز و خشک نگه دارید، در واقع هر بار که سمعک را از گوشتان بیرون میآورید(چه یک بار در طول روز و چه چندین بار) ، با دستمال (یك پارچه نرم و بدون پرز) و فرچه (براش) مخصوص چربی و رطوبت آن را پاک کنید.

 سمعک را با مواد شوینده و الکل هرگز تمیز نکنید! این مواد به بدنه سمعک آسیب میزنند.

 برای نظافت پوسته سمعک کافیست از دستمال مخصوص نظافت آن(به همراه اسپری مخصوص و یا دستمال های مرطوب مخصوص سمعک) استفاده کنید، همچنین فرچه مخصوص، برای تمیز کردن جرم گوش چسبیده به سمعک بسیار مناسب است.

 از قرارگیری سمعک در محیط های مرطوب، بسیار گرم( نزدیک رادیاتور، شوفاژ و دیگر منابع گرمایی ) و بسیار سرد، در معرض نور خورشید ( مثلا ماشین پارک شده زیر آفتاب، پشت پنجره و... )، بخار زیاد (حمام، سونا و...)، آلودگی و گرد و غبار جدا خودداری نمایید. چراکه تماس مستقیم سمعک با آب، بخار آب، عرق و هرگونه مایعات باعث سوختن و به مرور زمان باعث پوسیده شدن برد سمعک ‌میشوند.

 هنگام استحمام، وضو گرفتن، شنا کردن، شستن صورت و یا بارندگی شدید سمعك را از گوش خود خارج كنید و مراقب باشید كه آب و یا مواد پاك كننده به داخل سمعكتان نرود و در صورت تماس سمعک با رطوبت، حتما از کیت های رطوبت گیر مخصوص سمعک استفاده نمایید.

 هرگز سمعک خود را داخل آب و یا مایعات دیگر فرو نبرید، چراکه باعث آسیب دائمی به برد سمعک میشود (مخصوصا در سمعک هایی که ضدآب یا مقاوم به آب نیستند).

 برای خشک کردن سمعک تان، هرگز آن را روی بخاری و سایر وسایل گرمایشی قرار ندهید!

 اگر در منطقه ای با آب و هوای مرطوب و شرجی زندگی می کنید بهتر است از رطوبت گیر سمعک بهره ببرید که معمولاً ظرفی درب دار و حاوی مواد جاذب رطوبت میباشد.

 در صورت تعرق زیاد سمعک را هر نیم یا یک ساعت یکبار از گوش خارج نموده و پس از خشک کردن کانال گوش و سمعک، مجددا آن را استفاده نمایید.

 مراقب باشید گوش هایتان قبل از استفاده از سمعک خشک باشد، برای اطمینان میتوانید آنها را با باد ملایم سشوار خشک کنید. همچنین در هنگام استفاده از سشوار، سمعك را از گوش خود بیرون آورید.

 لوسیون ، اسپری، عطر و ادکلن، سایر لوازم آرایشی-بهداشتی و مانند آن اگر به سمعک نفوذ کنند میتوانند باعث آسیب جدی شوند. پس توجه داشته باشید که هنگام استفاده از اینگونه مواد، سمعک خود را کنار بگذارید.

 هر زمان از لوسیون یا کرم های مختلف استفاده کردید، دست های خود را قبل از استفاده از سمعک، جایگذاری در گوش و یا گذاشتن باتری در آن، حتما بشویید.

 دقت کنید که سمعکتان بر سطوح سخت نیفتد، چراکه خطر شکستگی(و یا ترک خوردن) وجود دارد.

 سمعک را از تکان یا ارتعاش شدید حفظ کنید و مراقب باشید که هیچ نوع فشاری به آن وارد نشود، زیرا سمعک دستگاه ظریفی است و هر گونه فشاری ممکن است موجب شکستگی پوسته و بدنه آن شود.

 به هیچ عنوان سمعک خود را به دیگران قرض ندهید ( حتی برای یک لحظه امتحان کردن! )، سمعک وسیله ای کاملا شخصی میباشد و با انجام این کار ممکن است گوشتان دچار عفونت و یا حتی قارچ شود! بعلاوه شکل کانال گوش هر فرد منحصر به خود اوست(حتی گوش راست و چپ یک فرد، دو شکل مختلف دارند) و تنظیم سمعک هر فرد با دیگری متفاوت است و ممکن است منجر به بروز آسیب شنوایی شود.

 لطفا از دستکاری سمعک جدا پرهیز کنید و اگر سمعک دچار مشکلی شد آن را به ادیولوژیست خود ارجاع دهید تا توسط لابراتوار مجاز نسبت به تعمیر آن اقدام کند و از تعمیر و یا تنظیم سمعک توسط افراد غیر ادیولوژیست بپرهیزید. زیرا هر نوع اقدام غیر حرفه ای، می تواند موجب خرابی بیشتر و بالا رفتن هزینه تعمیر شود.

سمعک را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی قرار دهید. همچنین باتری های سمعک چنانچه بلعیده شوند، میتوانند سمی و خطرناک باشند، لطفا آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

 هرگز باتری ها را با فشار داخل سمعک نگذارید، ممکن است درب باتری بشکند. همچنین باتری تمام شده را بلافاصله از سمعک خارج نمایید، چون باتری خالی در داخل سمعک باد کرده و منجر به آسیب قطعات میشود.

هرگز از باتری های غیراستاندارد و متفرقه مانند باتری ساعت، برای سمعک استفاده نکنید، باتری حکم سوخت سمعک شما را دارد و استفاده از باتری های متقرقه و با ولتاژ متفاوت، به برد سمعک آسیب میزند. باتری سمعک را فقط از مراکز مخصوص شنوایی تهیه نمایید و به تاریخ انقضای آن دقت کنید.

منوی موبایل سایت