right-logo

جستجو

main-logo

  • تلگرام
  • اینستاگرام

قالب های محافظ ضدصوت (فیلتردار و بدون فیلتر)


همانطور که میدانید امروزه یکی از علل کم شنوایی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نویز و سروصدای بلند و یا ضربه صوتی (در معرض یک صدای بلند ناگهانی) میباشد که یکی از راه های پیشگیری از این مدل کم شنوایی مخصوصا برای افرادی که بواسطه شغلشان در معرض صداهای زیادی میباشند (مثل موسیقی دان ها، نوازنده ها، کارگران ساختمانی و کارخانجات، تعمیرکاران، کارکنان تولیدی ها با دستگاه های سنگین/ صنعتی، چمن زنی، کارمندان قسمت زمینی فرودگاه و ...) استفاده از قالب های محافظ ضد صوت یا صداشکن میباشد که در رنگ ها و جنس های مختلف (البته اغلب سیلیکونی)، بصورت آماده (گوشگیر/ear plug) و یا سفارشی (custom)، با فیلتر (دارای کانال اکوستیکی) و بدون فیلتر موجود میباشند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و بطور کلی قابلیت کاهش نویز را تا 10-30 دسی بل (dB) دارند.

 


استفاده از قالب های محافظ کاربرد های مختلفی دارد از جمله:

 افرادی که برای خوابیدن نیاز به آرامش و سکوت محض دارند.
 افرادی که برای مطالعه کتاب/مدیتیشن به سکوت و تمرکز بالایی نیاز دارند.
 افرادی که به شکار/ تیراندازی میروند جهت کاهش صدای شلیک گلوله
 موتورسواران یا راننده های فرمول یک در مسابقات (یا ورزش های موتوری) بدلیل سروصدای بالای لوکوموتیوها
 افرادی که جهت تفریح به کنسرت یا کلاب هاس شبانه میروند برای کاهش صدای موسیقی
 افرادی که موقع پرواز در هواپیما (بدلیل کیپی گوش) جهت کاهش درد گوش و یا داشتن خواب راحت استفاده از این قالب ها را ترجیح میدهند.
 محافظ های ضدآب جهت جلوگیری از ورود آب به گوش که در بخش قبلی مفصل توضیح داده شد(قالب محافظ ضدآب)
 موسیقی دان ها و نوازنده ها بدلیل صدای بالای ادوات موسیقی

 

 

 

  • بطور کلی مدل های آماده و پیش ساخته که در داروخانه ها موجود میباشند و جنس بیشتر آنها اسفنجی/ فوم میباشد، با اینکه قیمت کمتری دارند ولی بدرستی در گوش فیت نمیشوند و امکان بیرون زدگی آنها وجود دارد چراکه برای همه سایزهای گوش با هر مدل آناتومی کانال گوش، شکل یکسانی داشته (یا نهایتا دارای 3 سایز بزرگ/کوچک/متوسط میباشند) و اختصاصی نمیباشد، لذا اثر محافظتی آنچنانی ندارند چراکه میزان کاهش نویز محیطی دقیقا به جایگذاری درست آنها بستگی دارد. همچنین در خیلی از مواقع پس از چند بار استفاده دفرمه شده و شکل اولیه شان را از دست میدهند.

 

  •  به نحوه جایگذاری درست دفت نمایید:
  • حتی مدل های ارگونومیک و جدید آنها نیز در طولانی مدت منجر به درد و التهاب قسمت اول مجرای گوش میشود:

 

 

  • در مقابل مدل های کاستوم/سفارشی را داریم که بصورت تخصصی در مطب، شنوایی شناس باتجربه و مجرب پس از اتوسکوپی و چک کردن اینکه کانال گوش عاری از جرم (وکس گوش) و یا هر گونه عفونتی باشد، از گوش شما قالبگیری کرده (قالب گیری اصولا با دهان بسته صورت میگیرد ولی اگر به هر دلیلی حرکات فک تحتانی و در نتیجه کانال گوش زیاد باشد بطوریکه روی سایز قالب گوش اثرگذار شود با دهان باز صورت میگیرد) و قالب محافظ دقیقا بر حسب طول، قطر و انحنای مجرا و لاله گوش شما، در لابراتوآر تخصصی و مجهز با مواد درجه یک آلمانی (detax) ساخته میشود (قالب های محافظ برای گوش راست لیبل قرمز و برای گوش چپ لیبل آبی دارند) ،که کاملا در کانال گوش شما فیکس میشود و محافظت استاندارد و قابل توجهی در تمام طیف فرکانسی دارد، برای سهولت در حمل و نگهداری میتوان بنا به درخواست، بر روی قالب ها بند گردنی نصب کرد، دسته این نوع قالب ها بنا به سفارش میتواند از جنس خود قالب و یا از دسته های از پیش ساخته شده باشند. جنس بیشتر آنها سیلسکون نرم و قابل انعطاف میباشد که بدلیل پوشش نانو صدحساسیت بوده و قابل شست و شو میباشد. بهتر است پس از هر بار استفاده قالب های خود را با آب صابون (استفاده از الکل ممنوع! چون به مرور زمان قالب را سفت و غیرقابل انعطاف میکند) شسته و پس از خشک شدن آنها در جعبه مخصوص نگهداری کنید.

 

 

نکته مهم در مورد صداشکن ها، نحوه درست جایگذاری آنها برای محافظت حداکثری میباشد. اول اینکه حتما با دست های تمیز قالب را در گوش خود جابیندازید و برای جایگذاری درست ابتدا لاله گوش را به سمت بالا و عقب کشیده و به آرامی از قسمت کانال، قالب را در گوش خود جابیندازید. نکته دوم اگر برای اولین بار به سختی قالب را جا می اندازید میتوانید چند مرتبه اول، جهت کاهش اصطکاک از وازلین یا روان کننده های مخصوص استفاده کنید که چون این قالب ها سیلیکونی هستند به مرور، جذب قالب شده و امکان جایگذاری را تسهیل میکنند.

 

 

  • عمر مفید قالب ها معمولا بسته به نوع مراقبت و نگهداری بین 1 تا 3 سال میباشد و بهتر است در صورت ترک خوردن، تغییر رنگ و دفرمه شدن آنها نسبت به تعویض قالب های خود اقدام نمایید.

 

 

  • در مورد تفاوت مدل های فیلتر دار و بدون فیلتر، در مدل های دارای فیلتر بدلیل وجود فیلتر/ ونت یا دریچه هوا، امکان انتقال هوا وجود دارد که از شدت تعریق گوش میکاهد، همچنین اینکه اگر چه از شدت صداهای بلند در فرکانس های خاصی (بسته به نوع فیلتر) کم میکند ولی امکان ارتباط گفتاری/کلامی با اطرافیان را تا حدی فراهم میسازد که بتوانید صداهای گفتاری لازم را بشنوید. حال آنکه در مدل های بدون فیلتر، استفاده به مدت طولانی، امکان تعریق بالا، حساس شدن، خارش و در موارد شدید مستعد شدن گوش جهت رشد باکتری و قارچ ها افزایش می یابد و پیشنهاد ما استفاده از قالب های محافظ دارای فیلتر میباشد، البته باید بدانید که هیچ نوع محافظی صداهای بلند و آزار دهنده را بطور صددرصدی حذف نمیکند!


محافظ های فیلتردار:


محافظ سخت با فیلتر ۷/۸/۱۰: حفاظت حرفه ای از سیستم شنوایی برای محیط کار و اوقات فراغت که اثر تضعیفی این محافظ به کمک سه فیلتر مختلف و بسته به حیطه و حوزه های کاربری تعیین می شود:


• فیلتر F7(سبز): ایزولاسیون موثر صوتی برای سروصدای ناشی از مته کاری، اره کاری و صدای موتور .
• فیلتر F8(قرمز): مورداستفاده در کارهایی مثل پرداخت و آزمایش فلزی و پلیمری.
• فیلتر F10(سفید): دارای بیشترین مقدار تضعیف ممکن، برای سروصداهای زیاد مثل تیراندازی است.


درضمن این محافظ در اموری مثل گوش دادن به موسیقی یا نیاز به تمرکز زیاد در حین مطالعه بسیار مفید میباشد، تضعیف این محافظ از محدوده فرکانس بم اغاز میشود و راحتی بسیار خوبی را در استفاده طولانی مدت در پی خواهد داشت همچنین طوری ساخته شده است که در مقابل الودگی ها و گردوخاک مقاومت داشته و بسادگی تمیز میشود.

 

قالب ضدصوت با فیلتر DS2D/SD


این قالب ها در دو سایز کانال (Ccanal) و فول شل (Full Shell) و از دو جنس سخت و نرم بر اساس قالبگیری اولیه ساخته میشود که با دو فیلتر مجزا در فرکانس های بالا عملکرد بسیار مطلوبی در کاهش صدا دارد که فیلتر توسط وکس گارد در برابر ورود جرم محافظت میشود و براحتی میتوان آن را تمیز کرد، بر روی قالب های جفت بند گردنی نصب میشود.


محافظ سیلیکونی بدون فیلتر

 

محافظی حرفه ای در مقابل سروصدای محیط کار، این نوع محافظ ها از مواد نرم ساخته شده و به دلیل روکش نانو به راحتی میتوان ساعت ها از آن استفاده کرد. قابلیت شست و شو در کنار ضد حساسیت بودن مهمترین ویژگی این محافظ هاست. از لحاظ ظاهر می توان طیف وسیعی از رنگ ها را انتخاب نمود و به همراه بند نگهدارنده در اختیار کاربر قرار داد. کاهش فرکانس های بالا و پایین و سعی در حفظ فرکانسهای میانه باعث میشود تا گفتار به نسبت سایر اصوات کمتر دستخوش تغییر شود و بنابراین امکان حفظ ارتباط کلامی میان کاربران وجود خواهد داشت.

 

  • در مورد هزینه، شاید در وهله اول قیمت قالب های محافظ سفارشی نسبت به قالب های آماده (گوشگیر) بیشتر باشد ولی بدلیل عمر مفید بیشتر و اثرگذاری موثرتر آنها در طولانی مدت، بطور میانگین مردم از مدل های سفارشی بسیار راضی تر هستند، برای اطلاع از قیمت دقیق قالب های محافظ با ما تماس بگیرید.

 

کلینیک تخصصی شنوایی و سمعک پرشیاتون، دارای برترین لابراتور ساخت قالب های محافظ (ضدآب و ضدصوت) و قالب مخصوص سمعک های پشت گوشی (BTE کلاسیک) در کشور و دارای با کیفیت ترین قالب ها، تحت نظارت کمپانی detax آلمان میباشد. برخی مزایای قالب های محافظ ساخته شده در این مرکز:


✔ساخته شده متناسب با گوش شخص بصورت اختصاصی و متناسب با آناتومی.
✔اگر به هر دلیلی از دستتان بیفتد،بعلت سبک بودن مواد سازنده آن،روی آب شناور می ماند.
✔ساخته شده از مواد ضدحساسیت با روکش نانو جهت جلوگیری از بروز حساسیت پوستی
✔ساخته شده از مواد نرم و منعطف
✔دارای دستگیره جهت خارج شدن آسان
✔ساخته شده در رنگ های متنوع
✔در صورت تمایل،دارای بند نگه دارنده جهت اتصال هر دو قالب و آویز به گردن

 

  • جهت آگاهی از قیمت دقیق قالب های محافظ ضوصوت با ما تماس بگیرید.


اما مدل دیگر از محافظ های شنوایی هدفون های ایرماف (ear muff) صداگیر هستند که مدل های مختلفی دارند ولی بطور کلی همه آنها از دو کاپ فومی پوشیده شده با ماده جاذب صدا و یک تل باند (از جنس پلاستیک/ فلز) تشکیل شده اند در این مدل محافظ ها از نیروی محکم کننده جهت فیکس شدن آنها و کاهش دامنه صدا استفاده میشود، در واقع بالشتک ها روی گوش مهر و موم میشوند.

 


  • اگرچه ایرماف برای همه افراد سایز یکسانی دارد و اختصاصی نیست اما نکته مثبت اینکه بدلیل اندازه بزرگ به سختی گم میشود و جایگذاری آن نسبت به گوشگیر های کوچک ear plug (ایرپلاگ) راحتتر است ولی در محیط های گرم و مرطوب، بدلیل بزرگ و سنگین بودن فرد را کلافه میکنند و تحمل شان سخت میشود! از دیگر نکات منفی اینکه پرتابل نیست و امکان استفاده هم زمان از آن با عینک و سایر وسایل محافظتی و امنیتی هم وجود ندارد.
  • ایر ماف ها NRR یا ریت کاهش نویز (Noise Reduction Rate) مختلفی دارد که محدوده این ریت بطور رایج در آمریکا از 0 تا 33 دسی بل میباشد. طبق قوانین اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (OSHA)، کارفرمایان باید زمانی که میانگین سطح صدا بیش از 85 دسی بل و 8 ساعت در روز است، محافظ شنوایی ارائه دهند و باید مطمئن شوند که کارگران زمانی که میانگین سطح صدا بیش از 90 دسی‌بل در روز است، از محافظ شنوایی استفاده میکنند چراکه در صورت استفاده صحیح از ایرماف صدا بین 15 تا 30 دسی بل کاهش می یابد.

 

و در آخر بطور خلاصه:


• در محیط های پر سروصدا و در برابر صداهای بلند حتما از گوشی های محافظ و یا قالب های صداشکن استفاده کنید.
• گوش کردن طولانی مدت به موسیقی با هدفون/هندزفری و با صدای بلند باعث کم شنوایی میشود، پس گوش کردن به موسیقی با صدای کم و در مدت زمان کوتاه را برای حفظ سلامت شنوایی بسیار جدی بگیرید.
• به تمیز بودن آب دریا و استخر توجه کنید. بهتر است هنگام خروج از آب، بیرون و داخل گوش را خشک کرده و از خیس ماندن آن جلوگیری نمایید.
• در سفرهای هوایی برای تنظیم فشار هوا و متعاقبا جلوگیری از درد شیپور استاش لازم است که راه بینی تا جای ممکن باز بماند (آدامس بجوید، آبنبات بمکید و یا هر چند دقیقه عمل بلع را انجام دهید، این مورد به ویژه برای کودکان مهم است).
• سالی یکبار با چکآپ شنوایی از سلامتی شنوایی خود و عزیزانتان اطمینان حاصل کنید.

• در صورت داشتن کم شنوایی حسی عصبی به هر دلیلی، درمان را به تاخیر نیندازید و در اولین فرصت جهت درمان توانبخشی سمعک، اقدام نمایید، چراکه عواقب کم شنوایی های درمان نشده بی شمارند و بدانید که امروزه با سمعک های هوشمند و فول هوشمند مشکل شما قطعا کمتر خواهد شد و شما فقط با عدم استفاده از سمعک، فرصت شنیدن صداهای زیبای زندگی را از خود دریغ میکنید...

 

منوی موبایل سایت