right-logo

جستجو

main-logo

  • تلگرام
  • اینستاگرام

عمل جراحی برای بیماری منیر

عمل جراحی برای بیماری منیر

 

 

 


اگر حملات سرگیجه مربوط به منیر بسیار شدید و ناتوان کننده باشند و درمان های دیگر به بیمار کمکی نکنند، عمل جراحی ممکن است گزینه خوبی باشد که عبارتند از:

 

  • روش شانت آندولنفاتیک :

شانت آندولنفاتيك يا روش دکمپرسیون (endolymphatic sac decompression) نوعی عمل جراحی گوش است كه در آن ساک اندولنفاتیک که محل تجمع مایعات گوش داخلی است، باز می شود(همراه با حفظ شنوایی بیماران). آندولنفاتیک نقش مهمی در تنظیم سطح مایع گوش داخلی دارد که این روش جراحی می تواند سرگیجه را با کاهش تولید مایع یا افزایش جذب آن کاهش دهد. در دکمپرس آندولنفاتیک، بخش کوچکی از استخوان بالای ساک اندولنفاتیک (با هدف کاهش فشار روی ساک آندولنفاتیک) خارج می شود و یک مسیر برای آندولنف به داخل فضای ساب آراکنوئید یا ماستوئید فراهم می آید تا تخلیه شود. در برخی موارد، این روش همراه با قرار دادن یک شانت بوده(لوله ای که مایع اضافی را از گوش داخلی تخلیه می کند)، با اين روش حملات سر گيجه در 2/1 تا 3/2 افراد كنترل مي شود، اما تعادل افراد دائمي نيست. زمان بهبود بعد از عمل در مقايسه با روش هاي ديگر كوتاهتر است. این فرایند حملات سرگیجه و کاهش شنوایی پیشرونده را حداقل به صورت موقت قطع کرده و از بیشتر شدن کاهش شنوایی در گوش درگیر پیشگیری می کند. در برخی موارد، این فرایند جراحی شنوایی را بهتر می کند. با این وجود علائم معمولا بعد از یک سال یا بیشتر برمیگردند. اگر فرد سرگیجه ای داشته باشد که به شدت ناتوان کننده باشد، پزشک ممکن است توصیه به انجام فرایندی کند که در آن عصب وستیبولار (که برای تعادل ضروری است) قطع می شود.

 

  • قطع عصب وستیبولار:

Vestibular neurectomy شامل قطع عصبی است که حسگرهای تعادل را در گوش داخلی شما به مغز متصل میکند (قطع عصب وستیبولار از محل خروج آن از گوش داخلی به سمت مغز). این روش معمولا مشکلات مربوط به سرگیجه را در عین تلاش برای حفظ شنوایی در گوش آسیب دیده بهبود می دهد در واقع حملات سرگيجه در تعداد زيادي از بيماران به طور موقت درمان مي شود و در بيشتر افراد شنوائي حفظ مي شود، همچنین نیاز به بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان هم دارد.

 

  • لابیرنتکتومی شیمیایی :

برای موارد شدید کاهش شنوایی، تخریب شیمیائی سیستم وستیبولار (chemical labyrinthectomy) انجام می شود، که در آن لابیرنت وستیبولار (قسمتی از گوش داخلی که مسئول تعادل و شنوایی است) تخریب میشود. در نتیجه این روش، هر دو بخش عملکرد تعادل و شنوایی گوش از بین میروند(این روش فقط در صورتی انجام می شود که تمام یا نزدیک به کل شنوایی از دست رفته باشد). به اين ترتيب كه داروئي مانند جنتامايسين یا استرپتومایسین (از طریق پرده تمپان) در گوش مياني تزريق مي شوند، جنتامايسين آنتي بيوتيكی است كه بیشتر باعث كاهش عملكرد تعادل در گوش تحت درمان و در نتیجه كنترل سرگيجه با حفظ شنوائي در سه چهارم موارد مي شود، بجز دوره ای کوتاه پس از درمان كه به عنوان دوره عدم تعادل یا دوره تطابق بيمار با سطح جديدي از عملكرد تعادل نام دارد، اين درمان قابل تحمل ميباشد. همچنين در مقايسه با ديگر روش هاي جراحي ساده تر و كم خطر تر مي باشد.
لابیرنتکتومی در واقع استاندارد طلائی جراحی در سرگیجه است. بهبود علائم در بیش از ۹۰% بیماران رخ میدهد. در بیمارانی که منیر دو طرفه دارند، استرپتومایسین بصورت وریدی استفاده میشود که تخریب دو طرفه وستیبول با حفظ شنوایی رخ میدهد.

 

منوی موبایل سایت